včerejší dopoledne strávily kočky na privátní exkurzi v H&M showroomu, kde si nepovídaly ani tak o módě, jako spíš o jejích společenských a environmentálních dopadech (prostě jsme trochu nadávaly na konzum a plejtvání). delší dobu plánujeme napsat sérii článků o fast fashion a chtěly jsme si doplnit znalosti o 'zelených' aktivitách oděvních řetězců. ač máme vůči módním velkoproducentům spoustu předsudků, nemyslíme si, že recyklace je trapná a podezřelá jenom proto, že je v módě a praktikují ji už i v háemku...
kromě toho, že jste asi zaregistrovali novou možnost vyměnit svoje starý oblečení (který je následně pečlivě zrecyklovaný neziskovkou i:collect - něco málo jsme o tom psaly před časem, když to zaváděly švédské pobočky weekday) za slevu na nákup, všimli jste si taky patrně pravidelných H&M 'conscious' kolekcí, které využívají nejen organickou bavlnu, ale dokonce i recyklovaný materiály (např. polyester z PET lahví nebo starých rybářských sítí). u velkých řetězců tenhle přístup nebývá úplně zvykem a neděje se tak vlastně ani ve světě high fashion. asi víte, že my kočky fast fashion korporacím zrovna neholdujem. pokud se ovšem korporace rozhodnou učinit kroky ke společenský odpovědnosti, rády to oceníme. ostatně to rozhodnutí o koupi produktu je na každým z nás. při nákupech nám prostě za zády nejstojí CEO nějaký fashion korporace nutící nás pořídit si nejnovější zaručeně trendy výstřelek okopírovanej z posledního fashion weeku. to, jestli budeme stádně nakupovat pro lepší náladu (tzv. retail therapy) nebo se řídit vlastní odpovědností obyvatele týhle planety, je jenom na nás.
poslední, co bysme chtěly, je obhajovat korporační honění zisků, na druhou stranu nás ale mnohem víc vytáčí nechuť k přiznání odpovědnosti jedince. módní branž vytvoří během půl roku několik desítek trendů, jejichž absence v šatníku by v nás podle módních magazínů měla vyvolat pocit nepatřičnosti - a hned je o něco jednodušší vsadit se do role oběti společnosti a doby. my kočky říkáme ne, díky.
H&M patří k řetězcům, který jsou u nás nejvíc vidět, a patří taky k těm nejpropíranějším. háemko bylo ovšem prvním řetězcem, který přišel se zavedením pravidelný eko kolekce vyrobený z recyklovaných plastů a bio bavlny. ač současně probíhá anti-kampaň neziskovky clean clothes s názvem 'unconscious collapses', která 'svědomí' týhle globální firmy zpochybňuje v souvislosti s mzdovými podmínkami kambodžských dělnic (ve stejných továrnách se ale šije i pro zaru či gap), z hlediska životního prostředí se háemko oproti konkurentům celkem dost snaží (pomineme-li fakt, že současně stále produkuje mnohem víc jednorázovek než tý 'recyklovaný', 'udržitelný' a 'zodpovědný' módy). bude to asi tím, že uvědomění švédský veřejnosti v těchhle otázkách je vysoko nad světovým průměrem. naprosto samozřejmá recyklace, nákupy oblečení v charitě a využití alternativních zdrojů energie tam není považovaný za ekoterorismus, ale za absolutní nezbytnost v dnešním konzumním světě. je nám samozřejmě jasný, že řetězce nedělaj tyhle ekologický aktivity čistě z altruismu, chtějí si spíš zlepšit image, oslovit nový zákazníky a zvýšit zisk, to ale nic nemění na tom, že závazek společnosti H&M používat do roku 2020 už jenom organickou bavlnu (!) je objektivně dobrý.
do šourůmu jsme se taky přišly podívat na limitku H&M conscious exclusive; chtěly jsme se přesvědčit, jestli je označení 'exclusive' na místě a jak recyklovaný materiály vypadají ve skutečnosti. oficiální promo fotky (viz zde) se nám vlastně moc nelíbily, působilo to na nás tak trochu 'too much photoshop' a představu o materiálech jsme si z nich mohly udělat jen těžko. zpracování se nám na módní řetězec zdálo překvapivě dobrý. večerní šaty a glamour doplňky stojí sice v porovnání s tamní běžnou nabídkou celkem dost peněz (naše oblíbený starosvětsky působící vyšívaný šaty s vlečkou 8 tisíc), nám - podotýkáme: sockám - se ale tenhle trend dražšího a kvalitnějšího oblečení zamlouvá mnohem víc než sériový nakupování levnejch hadříků na jednu sezónu. nákup si totiž musíte víc rozmyslet, nejde o peníze vyhozený za nekvalitní rychlokvašky. celej koncept conscious kolekce na nás tak vlastně působí dojmem popření tý příslovečný rychlý módy, kdy jde o pořízení co nejvíce kousků za co nejmenší obnos, aby pak za pár měsíců spolu s těma miliardama tun dalšího levnýho textilu hnily na skládce.
červený koktejky s čelenkou jsou z recyklovanýho polyesteru a polyamidu |
tyhle disneyprinceznovský tylový šaty z recyklovanýho polyesteru nás zaujaly mnohem víc na omak na ramínku než na 'dokonalejch' promo fotkách |
'fringed dress' jako ze dvacátech let působil příjemně těžce, rovněž ze 100% recyklovanýho polyesteru |
šaty s korálkama jsou ze směsi organický bavlny a hedvábí, čelenka a kabelka z recyklovanýho polyesteru |
naše favoritní šaty s krajkou jsme si pracovně pojmenovaly 'svatební'. jsou z recyklovanýho polyamidu a organický balvny. z fotek bohužel nepoznáte, jak děsně příjemně působí na dotek |
je to určitě krok správnym směrem, ale zůstanu věrná svýmu krásnýmu bílýmu tílku z bio bavlny za dvacku ze sekáče...tak zachránim planetu spíš
OdpovědětVymazatno tak samozřejmě že koupit si něco z druhý ruky je ekologičtější než nově vyrobená věc. upřímně spíš než tu biobavlnu ale oceňuju právě recyklování plastů a jejich další využití třeba jako texilií
Vymazatradši bych byla, kdyby se omezilo celkově vyrábění plastů...na druhou stranu pořád radši na sobě budu mít mikinu vyrobenou z petek, než nakupovat vodu v novejch petkách (až mi jednou vypnou vodu, budu nahraná...viz. havárka v zahradáku min. tejden)
VymazatTak je to pěkný, ne že ne....
OdpovědětVymazatAle furt proti tomu, co vyvalej do ulic za rok s.aček je to plivnutí do moře...:-(. Nicméně s recyklací obecně je to tady -hardjob-. Trh tomu není nakloněn do té míry, aby to bylo na uživení se. Proto můj milovaný projekt odkládám do jiné doby nebo jiné země.
Ta země asi bude dřív:-).
naopak, rozjeď to tady! v cizích zemích toho mají dost, to my potřebujeme průkopníky v týhle oblasti. je to sice hardjob, ale má to smysl!!!
VymazatNa téhle aktivitě H&M oceňuju, že se tím aspoň trochu upozorní na problém odpadu, recyklace atd...
OdpovědětVymazatAle vždycky jsem přemýšlela, pro koho je to oblečení z recyklovaných plastů vlastně určený. Já osobně např. žiju docela šetrně vůči přírodě, jenže zároveň mám právě radši přírodní materiály a oblečení z umělých vláken je mi vyloženě nepříjemný... Takže něco z bývalých PET lahví bych na sebe fakt nevzala. A přišlo mi, že to takhle většinou mají i ostatní „ekologicky smýšlející“ lidi a že teda není žádná cílovka, kterou by to oblečení mohlo oslovit... Tak že bych byla spíš výjimka a našlo se i dost těch, kterým oblečení z umělých materiálů nevadí? :-)
my taky doufáme že když velkoproducent oblečení typu háemka zavede sběr oblečení na recyklaci a koleci ze zrecyklovaných materiálů, upozorní se tím na tu problematiku, bude se o tom víc mluvit a idea se tak začne postupně šířit. pověstný skandinávský ekologický uvědomělosti předcházela společenská diskuze, jenomže tady je pořád někdo kdo recykluje a snaží se omezit obaly za ekoteroristu...
Vymazatjinak sama za sebe musím říct, že já bych radši brala šaty z recyklovanýho materiálu než přirodní materiál nově vypěstovanej a zpracovanej. ale výjimka jsem asi spíš já...
Ještě obecně ohledně odpadů, plastů atd.: Mám dojem, že je hlavně jakoby vzbuzován pocit viny v jednotlivci za to, že náhodou nehodí plastový kelímek do tříděného odpadu, nebo si zrovna koupí igelitovou tašku... Jenže je těžké to nějak ovlivnit takhle zezdola, když ten odpad přece vzniká v úplně jiných místech toho řetězce. Když si představíte firmu na výrobu obalů - jejím cílem je vyrobit a prodat co nejvíc obalů, cíl výrobce balené vody - prodat co nejvíc vod v plastových flaškách, cíl dalších výrobců – zabalit co nejmenší výrobek do co největšího obalu, ať to vypadá, že je toho hodně. Atd...
OdpovědětVymazatno, jasně, že to není až tak jednoduchý, ale bez poptávky by prostě nebyla produkce. pokud se konzument produktu neozve s tím, že mu na výrobku nebo na procesu jeho výroby něco vadí, nikdo se nebude obtěžovat nic změnit (teda pokud ta změna nebude znamenat snížení nákladů, samozřejmě). takže nekupovat balenou vodu a nekupovat produkty v baleních, co nevyhovujou...
VymazatKočky, ale mám otázku, zeptaly jste se taky, kde kým a jak je ta conscious kolekce vyrobena? Nejde přeci jenom o to, z čeho je to vyrobené, ale to jak a kým a za jakých podmínek, pokud to šily ty samé dělnice jako ostatní háemko, tak je tam toho "svědomí" pořád děsně málo. Materiály nejsou všechno. Mimochodem nelíbí se mi, jak v háemku míchají ty "conscious" kousky s jinými, aby to jako vypadalo, že to k sobě patří...mimochodem za 8000Kč by mi někdo šaty z biobavlny ušil i tady...
OdpovědětVymazatsamozřejmě, že víme kde a kým je conscious kolekce vyrobená. taky si hned nemyslíme, že když řetězec zavede ekologicky uvědomělou koleci, planeta je spasená. ale ceníme si těch kroků, který se tímhle směrem dělaj. chtěly jsme hlavně upozornit na to, že i jeden z největších představitelů fast fashion průmyslu tady upozorňuje svoje zákazníky na to, že by si měli víc všímat materiálů a svojí ekologický stopy. ten outsourcing výroby je samozřejmě problém, se kterým nesympatizujeme. ale uvědomujem si, že se asi změna nestane přes noc a řetězce nezačnou šít za několikanásobný náklady v evropě, i když zrovna háemko část svojí produkce v evropě šije (například v rumunsku, tuším). je nám jasný že za eko kolekcí stojí taky marketing, ale když vidíme běžnej švédskej přístup k těmhle věcem, jsme optimistický a chcem věřit tomu, že i malá změna může lecčemu pomoct.
Vymazato problematice asijský výroby řetězců (z hlediska pracovních práv)jsme si toho načetly celkem dost, ale tohle téma nebylo předmětem dnešního článku. H&M je na tom v některých oblastech lépe než konkurence, jinde stejně špatně (viz. námi zmiňovaná antikampaň "unconscious"). na rozdíl od jiných řetězců však H&M dělá alespoň tohle (např. ve výsadbě biobavlny je jedním z největších hráčů). nemyslíme si, že tohle samo o sobě zachrání planetu, ale rozhodně to povede ke společenský reflexi (čím víc se to bude probírat v médiích). nám se jen tak mimochodem nelíbí celý tenhle globální tržní systém.
Vymazatjo a možná by pomohlo třeba v řetězcích vůbec nenakupovat? my je celkem úspěšně bojkotujem. ale jsme rády za každý signál, že něco jde dělat líp.
Tak nevím, zda je zrovna Rumunsko na správný straně tý barikády, přestože je v Evropě.. Ale asi to je lepší, to zas jo. Já H&Mku nevěřím. Chápu, že krok dobrým směrem, upozornění na problematiku atd., ale ať koukám jak koukám, zhoršující se kvalita těch jejich hadrů, po sezóně plný věšáky starejch kolekcí, nemožnost sehnat tričko nebo vlastně cokoliv s takovou hutností látky, aby přes to nebylo vidět, no prostě jim nevěřím ani ň. Podle mě chtějí upozornit hlavně a takřka jedině na sebe a ulevit švédskýmu svědomí, protože krajani by jim to neodpustili, je to in (ve světě, u nás samozřejmě ne), přesto chápu, že to vítáte i s vědomím toho všeho, protože aspoň něco, že.. Ale mě to tedy spíš štve. Nicméně díky za report, zajímaly by mě taky ty dlouho avizovaný články :-).. Jo a ta kolekce vypadá pěkně, ale za ty ceny bych si radši pořídila něco domácího ;-) J.
VymazatSouhlasím s Jéčkem. Sice je i plivnutí do moře velkým činem, pokud je bohulibé, ale přesto se k velikému činu přidává řada příchutí s pachutí. Teď to není, Kočky, na vás, neb jste pro mě stále ještě záhadou, ale mám dojem, že pro blogeríny jednoduššího typu jsou eko akce přesně tou správnou přidanou hodnotou, kterou si vylepěj do vévévédeníčku, hned vedle "četla jsem tisíc odstínů šedi a doporučuju to všem", "poslední muramaki je opravdu skvělej" a "lomo dianu už nedám z ruky", "vlastně jo, dám, ale jen proto, abych si mohla na náplavce vyzunknout latté z /eko/ kelímku". Čilíž HM zasejc hraje hru, kde budou všichni (s půlkou mozku) spokojeni.
OdpovědětVymazatJežiš, vy jste mařky
OdpovědětVymazat-pet-