pamatuju si, když mi ida před pár lety poprvý říkala o fleru. vzpomínám si taky, že jsem se vlastně docela divila, že existuje 'něco jako český etsy' - etsy jsem měla vždycky hrozně ráda, protože pokud píáristi fešn korporací mluví o fast fashion jako o demokratizaci módy, tak tohle asi musí bejt úplnej komunismus. ti, co rádi něco vyrábí a tvoří, dostali dokonalou platformu pro vlastní prezentaci. díky masivnímu dosahu může být etsy odrazovým můstkem pro začínající designéry, nebo šance, jak si může něčí babička, co ráda plete palčáky s norským vzorem, trochu přivydělat.
ale obojí - etsy i fler - jsou mezi náma nějakej ten pátek, takže nadšení už trochu opadlo a konotace domácí tvorby se zdají být čím dál tím víc negativní. snad ani nemusíte být zapálenými diskutujícími módního pekla, abyste poznali, že označení 'tvořilka' v sobě skýtá hodně pejorativní nádech.
a tak to vypadá, že 'nesoudnost' některých flerových prodejců poskytuje jeden z nejvděčnějších zdrojů zábavy samozvaných módních arbitrů vysedávajících na internetových diskuzních fórech. ostatně, kdyby to všechny tak nebavilo, ada by asi začla psát o něčem lukrativnějším. není nad to, ukázat si prstem na toho, kdo to podle našich subjektivních estetických kritérií 'nezvládl', a pěkně se rozhořčit nad jeho troufalostí vystavovat to okolnímu světu. jasně, autorka napíše k batikovanýmu stanu, že jde o originální a zajímavě řešený střih, nad čímž se někdo asi pozastaví. máme ovšem pocit, že tohle podivování by se mohlo namísto toho směrovat ke greenwashingu módních korporací a tomu, co to vlastně přesně znamená, když představují svojí novou kolekci z biobavlny.
nás kočky prostě mnohem víc než háčkovaný podprsenky a batikovaný xxl modely prezentovaný jako módní kousky znepokojujou trochu jiný věci, jako je třeba outsourcing šití fast fashion značek do zemí třetího světa, neprůhlednost korporací a to, že je pro ně výhodnější zaplatit pokutu za znečišťování životního prostředí než změnit technologie, nebo například statistický počet kusů oblečení, co si průměrný člověk ze západu ročně koupí a následně vyhodí.
taky máme selektivní čumáčky a nelíbí se nám všechno. ale fler máme rády pro tu možnost, co tu vytváří - ať už se stává starting pointem pro začínající designéry, poskytuje šanci přivýdělku nadproduktivním 'tvořilkám', nebo pomocí 'klubů' pomáhá sdružovat komunitu lidí, jimž je bližší si věci vyrobit (nebo si pořídit něco podomácku vyrobenýho), než podporovat vykořisťování s labelem made in china. například nás hodně zaujal klub permakultura, domácí kosmetika, soběstačnost...
náš profil najdete na fleru tady a pokud víte o nějaký úživatelský vychytávce, budem rády, když se o ní s námi podělíte. zatím si všechno tak nějak ošaháváme - na rozjezd jsme si zkusily fler nominaci na takovej ten front page výběr. tematicky jsme jí ladily do zimy a našeho oblíbenýho lesa a divoženek - nazvaly jsme jí zimní divoženka. vypadá takhle a jsme děsně zvědavý, jestli se nakonec na hlavní stránce fleru objeví:
ale abychom jenom nepěly ódy - protože nic není dokonalý, ani kočky, ani fler - dost nám vadí třeba nemožnost vkládat do profilů kontaktní údaje (s čímž etsy podle všeho nemá problém) - tak trochu to vypadá, že fler chce zabránit, aby si případný kupující nemohl produkt pořídit někde jinde. na druhou stranu pokud po tom někdo opravdu touží, efektivní googlení v dnešní době zdaleka není disciplínou ajťáků. takže by bylo fajn, kdyby tohle fler tým do budoucna promyslel - kdo chce, si ten kontakt stejně najde a kolikrát se tvůrci věnují taky něčemu jinému, než co souvisí s jejich tvorbou. bylo by hodně příjemný to na fleru touhle cestou objevit.
P.S.: jak už jsme zmínly v komentářích pod článkem, o fast fashion, konzumu, greenwashingu, eko módě a módním průmyslu se tady v brzké době rozepíšem mnohem víc.
P.S.: jak už jsme zmínly v komentářích pod článkem, o fast fashion, konzumu, greenwashingu, eko módě a módním průmyslu se tady v brzké době rozepíšem mnohem víc.
Kočky, dobrý směr článku, ale trochu na můj vkus klouže po povrchu.
OdpovědětVymazatNapř. greenwashing si sice můžu vygooglit a zajímat se celkově o tuto problematiku, pokud budu moc chtít, ale na rovinu řeknu, že se o to až tak moc nemám prostor zajímat a tak mě mrzí, že o tom nenapíšete vy samy rovnou trochu víc ve vašem článku, kde je to nakousnuto. Jestli předpokládáte, že je to notoricky známý pojem, já bych neřekla.
Ale no dobře, něco si o tom přeci jen pohledám, ale stejně...
Mám váš blog ráda a věřím, že nejsem jediná, kdo by ocenil trochu hlubší rozbor.
Kajina
Kajino, moc díky za připomínku. za kočky se omlouvám, že jsem to v článku nezmínila, ale plánujeme celou sérii článků o fast fashion, greenwashingu, eko módě a tak podobně, tak prosím ještě chvíli vydrž. pořád máme pocit, že se objevujou nový materiály k nastudování...ale už brzo se tu něco objeví
VymazatFajn kočičí blog - mám ráda kreativní lidi i kočky :). Na fleru jsem a zatím mi taky uniká význam toho přísného pravidla, že nemůžete ani zveřejnit odkaz na svůj blog či web. Jo chápu, že fler nechce přijít o provizi a chce takto zabránit prodeji výrobku jiným způsobem, ale příjde mi to krátkozraké.... Ať se Vám daří!!
OdpovědětVymazatZdravím, to pravidlo vzniklo hned v počátcích Fleru v roce 2008, kdy ještě žádný podobný projekt v Česku nebyl, sociální sítě se moc nepoužívaly apod. V té době to bylo celé jedna velká neznámá, proto ta opatrnost.
VymazatNo a od té doby koumeme, jak s tím pohnout. Tu hranici, co je ok a co už ne z pohledu Fleru, je totiž v době, kdy máte komunitu desítek tisíc lidí, děsně těžké nastavit. Každopádně díky za pošťouchnutí :) Míša-Fler tým
Díky za nominaci, hned se lépe prodává!:) napadlo mě, že bych mohla darovat pár broží do vašich soutěží, kdybyste měli zájem stačí říct:)
OdpovědětVymazat